Uw browser wordt niet meer ondersteund. Voor een optimale ervaring raden wij aan om de laatste versie van Microsoft Edge, Mozilla Firefox of Google Chrome te downloaden.

Liefkenshoektunnel: Olie- en benzineafscheider


Als een van de weinige tunnels in Vlaanderen beschikt de Liefkenshoektunnel over een olie- en benzineafscheider om het oppervlaktewater van de tunnel op een milieuvriendelijke manier te kunnen afvoeren naar de Schelde. In opdracht van hoofdaannemer Lareco werd DYKA ingeschakeld voor de juiste dimensionering en levering van de juiste afscheider. Het eindresultaat is een chemisch resistente ondergrondse KWS-afscheider met een debiet van maar liefst 450 liter per seconde.

Aan de bekende Antwerpse toltunnel onder de Schelde worden niet alleen geregeld onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd, er wordt ook gezocht naar structurele optimalisaties. En daar valt dit project zeker onder. De plaatsing van de olie- en benzineafscheider betekent voor de Liefkenshoektunnel en bij uitbreiding ook voor de Schelde een hele ecologische stap voorwaarts.

Uniek project

V-flow is een verticale infiltratieoplossing die 3 functies combineert tot één oplossing: het opvangen, bergen en infiltreren van regenwater. Het systeem biedt een antwoord op de lokale wateroverlast en het beheer van regenwater. 

De V-flow laat zich bovendien ook makkelijk combineren met andere V-flows of kan zonder problemen geïntegreerd worden in een bestaande regenwateroplossing, zoals hier in Hoeilaart.
Door gebruik te maken van het V-flow infiltratiesysteem kan de huidige riolering behouden worden, wat minder hinder oplevert voor de omgeving. 

Een bijkomende reden om te kiezen voor verticale infiltratie in Hoeilaart, was de aanwezigheid van een slecht doorlatende leemlaag in de bovengrond. Hierdoor kan het regenwater moeilijk in de bodem infiltreren. Met behulp van ons V-flow systeem kan het regenwater infiltreren in dieper gelegen grondlagen die beter doorlatend zijn.

Chemisch resistent

De expertise van DYKA was in dit project cruciaal voor het bepalen van het juiste type KWS-afscheider. “De bedoeling van een olie- en benzineafscheider is dat alle licht minerale vloeistoffen uit het water worden gehaald, met een restwaarde die kleiner is dan 5mg per liter voordat het geloosd wordt in de Schelde”, verduidelijkt Willem Schrooyen, regio salesmanager bij DYKA. “Het toestel dat we hier bepaald en gedimensioneerd hebben, is een olie- en benzineafscheider met een debiet van 450 liter per seconde. De afscheider is gemaakt uit glasvezelversterkt polyester, wat bijzonder chemisch resistent is. En dat is nodig. De Liefkenshoektunnel is een ADR-tunnel* en bij eventuele calamiteiten kunnen producten in het afvalwater terechtkomen. Die - eventueel schadelijke - stoffen worden nu opgevangen door de olie- en benzineafscheider”

Lareco Bornem is sinds 1975 actief in de uitvoering van wegenwerken, hydraulische engineering, grondwerken en betonnen constructies.
Het bedrijf is vooral actief in Vlaanderen. Ze zijn gespecialiseerd in de constructie van terminals, industriële sites en grotere infrastructuurwerken.  Meer weten over Lareco? Klik hier

Veilig en comfortabel door Antwerpen. De Liefkenshoektunnel krijgt ook in 2023 regelmatig een grondige onderhoudsbeurt. Om de hinder voor de weggebruikers zo klein mogelijk te houden, gebeurt dat 's nachts. Meer info over de Liefkenshoektunnel? Klik hier

Onze E&C afdeeling maakt oplossingen op uw maat.

Heb je een vraag of wil je weten welke oplossing het beste aansluit bij jouw project? Laat je gegevens achter, dan nemen wij contact met je op!